Hoefijzers en sneeuw

door Robert
Hoefijzers en sneeuw

Sneeuw
Een schitterende witte, wondere wereld! Het idee van een buitenrit door het sprookjesachtige sneeuwlandschap lijkt heel romantisch. En het kan ook heel mooi zijn.
Er kleven echter wel nadelen aan het rijden in de sneeuw. Ook het simpelweg in de besneeuwde wei zetten kan schadelijke gevolgen hebben voor het paard.

De hoeven
Wanneer het paard beslagen is, kan er sneeuw onder de hoeven vastplakken. Dit hoopt zich op en kan een ijsbal vormen van zelfs 10 centimeter dik.
Verzwikkingen en verstuikingen met als gevolg peesblessures kunnen hierdoor veroorzaakt worden.
De zachte, poederachtige sneeuw hecht zich niet en veroorzaakt daarin ook geen problemen.
Als je in deze sneeuw gaat rijden, houd dan wel rekening met de bodem onder de sneeuwlaag. Deze moet mooi vlak zijn. En blijf stappen of rustig draven, maar sla de galop een keer over.

Juist de smeltende sneeuw en de "sneeuwbalgevecht-en-sneeuwpop-bouw-sneeuw" kleeft vast tussen hoef en ijzer.
Ook hiervoor zijn wel manieren die het buiten lopen en rijden veiliger maken.

Vet
Een dikke laag industrieel vet op de zolen en binnenkant van de ijzers gaat het samenklonteren van sneeuw onder de hoeven tegen.
Gebruik hiervan op korte termijn is niet schadelijk voor de hoeven.

SneeuwringenSneeuwringen
De meeste hoefsmeden hebben de mogelijkheid een sneeuwring in het ijzer te plaatsen. Deze ring drukt elke stap de sneeuw weer uit de hoef zodat het er niet kan samenklonteren.
De kosten van deze ringen liggen veelal op anderhalf tot twee euro per ring. De smeden zullen voor het aanbrengen van de sneeuwringen tussen 20 en 30 euro per paar rekenen.

Zooltjes
Een kunststof of leren zooltje voorkomt ook het samenklonteren van de sneeuw onder het ijzer. Staat het paard reeds op ijzers met zooltjes, dan hoeft dit in de winter niet aangepast te worden.
Belangrijk bij het gebruik van zooltjes is dat de achterkant dicht moet zijn, anders vormen zich ijsklonten tussen de leren/kunststofzolen wat weer zoolkneuzingen kan veroorzaken.

Ijzers verwijderen
Een andere mogelijkheid is het verwijderen van de ijzers tijdens de winter. Paarden met sterke en goede hoeven kunnen rustig in de winter zonder ijzers. Doe dit met beleid en in overleg met de hoefsmid.
Als er in of onder de hoef inmiddels keiharde ijslagen zijn gevormd, forceer dan niets met de hoevenkrabber.
Anders is er grote kans op beschadigingen aan met name de hoefwand en de straal. Beter is het om met de punt van de krabber rustig tegen het ijs te tikken, waarbij er steeds brokjes wegschieten.

Zodra de hoef weer ijsvrij is, smeer je deze in met hoefvet.

Gladheid
Naast het samenklonteren van sneeuw, is gladheid ook een risico. Wanneer je paard ijzers heeft en je in de sneeuw wilt rijden, kun je je hoefsmid vragen gaten in de ijzers te boren zodat je hierin lage kalkoenen met widiapunt of ijskalkoenen kunt draaien.

Ook interessant

  • Paard op ijzers?

    Paard op ijzers?

    Loopt jouw paard op ijzers of op blote voeten? Veel mensen hebben een mening over het al dan niet op ijzers zetten van een paard. Wij hebben informatie hierover op een rijtje gezet zodat iedereen goed onderbouwd zijn keuze kan maken.

  • Handigheidjes en tips

    Handigheidjes en tips

    Er zijn veel handigheidjes die het dure paardenleventje iets voordeliger maken of in elk geval handiger. We hebben een lijstje van deze handigheidjes opgesteld zodat jij hier ook gebruik van kunt maken.

  • Registratie paard per 21 april 2021

    Registratie paard per 21 april 2021

    Per 21 april 2021 wordt de Europese Diergezondheidsverordening van kracht in Nederland. Eén van de gevolgen hiervan is dat de houders van paarden verplicht zijn deze te registreren, zowel hobby- als bedrijfsmatige paardenhouders.

  • Mag ik mijn buitenbak verlichten?

    Buitenbakverlichting aanleggen. Mag dat?

    Tegen de koude winterperiode kun je je kleden. Maar wat doe je tegen de donkere avonden? Juist: rijbaanverlichting! Mag dat zomaar?

  • De paardentrailer

    De paardentrailer

    Veel paardentrailers worden zonder al te veel kennis van zaken aangeschaft en gebruikt. Uit een steekproef van de BOVAG bleek dat meer dan de helft van de paardentrailers ernstige gebreken vertoont. Ook de kennis van zaken over het rijden met een paardentrailer laat nogal te wensen over. Veel mensen weten niet eens of ze eigenlijk wel met een trailer mogen rijden, rijden te hard of remmen zo ruw dat het paard bijna in de kofferbak van de auto terecht komt.

Nu op de voorpagina

  • Nieuw artikel: Wijken: de vergeten oefening
Klik hier voor de voorpagina

Nieuwste vacatures

» Alle hippische vacatures bekijken
Chat