De paardentrailer

De paardentrailer

Veel paardentrailers worden zonder al te veel kennis van zaken aangeschaft en gebruikt. Uit een steekproef van de BOVAG bleek dat meer dan de helft van de paardentrailers ernstige gebreken vertoont. Ook de kennis van zaken over het rijden met een paardentrailer laat nogal te wensen over. Veel mensen weten niet eens of ze eigenlijk wel met een trailer mogen rijden, rijden te hard of remmen zo ruw dat het paard bijna in de kofferbak van de auto terecht komt.

Keuring
Het is momenteel nog niet verplicht als eigenaar je trailer te laten keuren. Toch is het zeker aan te raden om hem regelmatig te laten controleren en onderhouden bij een erkend bedrijf. Bij een dergelijke keuring wordt er onder andere aandacht besteed aan de oplooprem (remmen, koppeling, breekkabel), de assen en het chassis (chassisbouten, chassisraam, dissel, schokdempers, banden), de opbouw en bodem (conditie van de beplating, is de bodem niet rot?) en de verlichting.
Ook als je een trailer koopt, is het verstandig de trailer aan een grondige inspectie te laten onderwerpen.

Van een bezoeker van deze site kregen we nog de volgende aanvulling: 
"Ik wil jullie er op attent maken dat als je je trailer bij een aanhangwagenbedrijf laat onderhouden en keuren (zoals ik dus elk jaar doe) niet automatisch de bodem etc bekijkt. Op het BOVAG onderhouds formulier staan de actiepunten die worden doorgenomen. Voor controle van de bodem moet je specifiek aangeven dat je dat wil en, zoals op het BOVAG formulier vermeld, moet je hier extra voor betalen. Wees dus alert! Ik ben na 7 jaar bij een ander aanhangwagenbedrijf gegaan en die constateerde, ondanks de jaarlijkse BOVAG keuring en onderhoudsbeurt, dat mijn bodem totaal door was."

Voorwaarden voor veiligheid
Een eerste voorwaarde voor een veilig trailer is een goede bodem. Controleer of er geen natte of rotte stukken in de bodem zitten en of er geen nieuwe stukken in de bodem zijn ingebracht. Tegenwoordig zijn er trailers verkrijgbaar met aluminium of kunststoffen bodem. De kans op slechte bodems is hierbij een stuk kleiner.

Het hout en de achterklep moeten goed in orde zijn.
Controleer ook de banden goed. Ze kunnen er als nieuw uitzien, maar toch oud zijn. Kijk of er geen haarscheurtjes in zitten.

Onderhoud
Verwijder elke keer na gebruik de mest en urine uit de trailer. Als er water in de trailer blijft staan, bijvoorbeeld door regen of na het wassen, draai dan het neuswiel omhoog zodat het water er aan de achterkant uit loopt.

Rijden met een trailer
Bij het rijden met een gevulde trailer trek je niet te snel op, neem je de bochten voorzichtig en neem je op tijd gas terug zodat je niet abrupt hoeft te remmen.
Bij te hard rijden kan de trailer gaan slingeren, als je te zacht rijdt, vorm je een obstakel voor het overige verkeer.


Snelheid met de trailer
Binnen de bebouwde kom: max. 50 km per uur
Buiten de bebouwde kom: max. 80 km per uur
Op een autoweg of autosnelweg: max. 90 km per uur


Trailertips

  • Zet, als je één paard in een tweepaardstrailer vervoert, het paard aan de linkerkant in de trailer. Zo loop je minder risico dat er ongelukken gebeuren als de trailer in de berm raakt.
  • Controleer regelmatig of de panieksluiting van de stang voorin de trailer nog werkt. Zorg er ook voor dat je een stang of schroevendraaier bij je hebt om de stang los te draaien als er paniek uitbreekt.
  • Neem altijd een reservehalster en halstertouw mee als je op pad gaat.
  • Leg een scherp mes in de auto waarmee je in geval van nood het touw los kunt snijden

Ook interessant

Nu op de voorpagina

  • Nieuw artikel: Dagboek van een wedstrijdsecretaris
Klik hier voor de voorpagina

Evenementen

» Alle evenementen Evenement plaatsen!
Chat